top of page

Utbildning

Lust, lek, nyfikenhet och utforskarglädje ska vara drivande för barnens utveckling i skolan. Enhet förordar ett värderingssystem som leds av samhörighet och kärlek till livet och varandra.


Enhet vill att skolan, förutom ämneskunskaperna, ska omfatta sociala färdigheter, utveckla elevens förmåga att analysera och lösa problem samt förmåga att vara källkritisk.

Rätten till utbildning är fastslagen i de mänskliga rättigheterna. Enhet anser att det är individens upplevelse av meningsfullhet som ska få styra vilken utbildning den väljer. Inhämtandet av kunskap och färdighet ska präglas av lek, nyfikenhet och lust.


Målet med skolan är att främja utvecklingen av en självförverkligande individ som vill bidra till ett gemensamt, fungerande samhälle. För att komma dit behöver skolformen bli mer inkluderande och ge mer utrymme för att låta barns unika karaktärsdrag få utvecklas. Det resulterar i målinriktning och kreativitet.


Basinkomst gör det möjligt för föräldrar att i större utsträckning stödja sina barns utveckling.



Värdegrund

Utbildning för alla människor är en rättighet och en viktig grund till utveckling och livskvalitet.


Utbildningssystemet

Enhet förespråkar fritt lärande framför skolplikt. Det innebär att eleven har möjlighet att förvärva kunskaper som motsvarar den grundläggande utbildningen på annat sätt än att gå i grundskolan. Fritt lärande  ger ökade valmöjligheter beträffande undervisningsformen där både friskolor och hemundervisning är möjliga alternativ. Alla skolformer ska vara tillgängliga för granskning och kvalitetssäkring.


Enhet vill förändra lärarutbildningen så att stor betoning läggs på pedagogik, relationsskapande, konfliktlösning och personlig utveckling.


Lärarens huvuduppgift är undervisning och uppmuntran till fortsatt lärande och livskunskap. Tid som läggs på dokumentation och administration ska hållas till ett minimum.


Med basinkomst får vårdnadshavare ökad möjlighet att vara tillsammans med sina barn och större frihet att bestämma när ens barn ska börja förskolan. Basinkomst ger ökad möjlighet att lyckas i föräldrarollen och vara ett stöd för sina barn. För föräldrar som önskar och har behov ska utbildning i föräldrarollen erbjudas.


Studiebidrag och studielån ersätts av basinkomst så snart denna har införts. På så vis kan människor studera och förkovra sig när som helst genom livet.


Kunskap och meningsfullhet

Enhet vill att skolan, utöver ämneskunskaperna, ska omfatta sociala färdigheter, utveckla elevernas förmåga att analysera och lösa problem, samt förmåga att vara källkritiska.


Lust, lek, nyfikenhet och utforskarglädje ska vara de drivande momenten för barnens utveckling i skolan. Enhet förordar ett värderingssystem som leds av samhörighet och kärlek till livet och varandra.


Barnens behov av tid och eftertanke behöver ges hög prioritet i skolan.


Skolan ska ha en grundläggande helhetssyn som kan förena barnets inre dialog och utvecklingen av en etisk värdegrund med ämneskunskap och studieområden. Helhetssynen ska stödja barnens utveckling till kreativa och trygga individer som använder sina talanger och sin utbildning till både sitt eget och hela samhällets bästa. Harmoniska individer sprider sin livsglädje och berikar samhället mångfaldigat tillbaka.


Genom att visa genuint intresse för varje barns unika förmågor och inre värld ges de en känsla av värde, mening och sammanhang. En känsla av att tillhöra och att bidra till världen genom sin blotta existens.


Inlärningsmetoder

Det ska finnas en varierad och hälsosam balans mellan användningen av datorteknik och ”manuella aktiviteter” såsom bokläsning och handskrivning samt kreativa aktiviteter som konst och musik – en balans som främjar personlig utveckling och kunskapsinhämtning. Regelbunden fysisk aktivitet är viktig, eftersom den bidrar till elevernas lärande och prestationer.


I förskolan ska iPads och datorer användas varsamt med tanke på barnens känslighet. Barnen ska skyddas från mobilstrålning. Barn ska få vara barn och utvecklas kreativt genom lek och sociala relationer med närvarande vuxna. Ett överdrivet användande av teknik kan leda till passivitet.


Visioner

Loading...
bottom of page